Struinen in de Maasuiterwaarde

De Kesselsche Waard: bijzondere stroomdalgraslanden
Deze Maasuiterwaard ligt ter hoogte van Maren-Kessel in Noord-Brabant. De Kesselsche Waard is vergraven en vormt nu samen met recreatiegebied de Lithse Ham één grote waterplas. Toen de plas ongeveer 20 jaar geleden werd aangelegd was het de bedoeling om als innamebekken te dienen voor uiteindelijke waterwinning. Dit is nooit doorgegaan, wat restte waren steile oevers met stortsteen. Inmiddels is al weer enige tijd geleden het eigendom van het gebied door Brabant Water over gedragen aan Natuurmonumenten. Natuurmonumenten wil de Kesselsche Waard verder ontwikkelen tot een kwalitatief hoogwaardig natuurgebied met tevens een recreatief karakter.

Heerlijk struinen
Het gebied leent zich uitstekend om heerlijk langs de Maas te struinen. Zorg ervoor dat u uw verrekijker bij u heeft, want dit is de plek om naar de vele water- en moerasvogels, zoals de oeverloper, wielewaal, blauwborst en oeverzwaluw te speuren. Gaat u liever met de fiets, dan heeft dit gebied u ook van alles te bieden. U kunt bijvoorbeeld een een fietstocht langs de dorpjes en de natuur van de Maas maken.

Bijzondere dieren
Hier kunt u genieten van bijzondere stroomdalgraslanden en van het door de dynamiek van de rivier gevormde landschap. Bovendien bevindt u zich in het leefgebied van de bever. Ook de grazers van Stichting Taurus dragen hun steentje bij in de ontwikkeling van dit natuurgebied.

kesselsewaard1.jpg