Prachtig beekdallandschap

Het Dommeldal: natuurreservaat waar de Dommel meandert

Wilt u een van de mooiste beekdallandschappen in Noord-Brabant bekijken? Kom dan naar natuurreservaat Het Dommeldal tussen Boxtel en Sint-Oedenrode. Het gebied bestaat uit oud cultuurlandschap met akkers, weilanden en bosjes langs de sterk slingerende Dommel bij Kasteren, Liempde en Olland. Het maakt deel uit van het Nationaal Landschap Het Groene Woud en verbindt de natuurgebieden De Geelders en De Scheeken.

kuddes2.jpg

Hier kunt u eindeloos wandelen en fietsen en genieten van een uniek landschap. Stichting Taurus heeft in dit prachtige beekdal Schotse Hooglanders lopen. Niet alleen kunt u deze vriendelijke grote grazers tegenkomen, het is bijna zeker dat u ook fraaie vogels ziet. In het gebied zijn meer dan 50 soorten broedvogels te vinden en wie weet ziet u een ijsvogel of de roodborsttapuit. De poelen zitten vol salamanders en in het voorjaar hoort u hier de groene kikkers kwaken.

Op de site van Natuurmonumenten kunt u meer lezen over dit prachtige gebied en verschillende routes downloaden.