Oost-Brabant zoals het vroeger was

De Maurik: oud landschap met "nieuwe" oergrazers
Dit natuurgebied tussen Grave en Mill ziet er grotendeels nog hetzelfde uit als een eeuw geleden: kleine weilanden tussen bomenrijen, stukjes bos, mooie doorkijkjes, oude boerderijen, boomgaarden en stilte. Staatsbosbeheer heeft de oevers van de Graafse Raam afgegraven zodat de natuur er zijn gang kan gaan. Op de glooiende gedeelten groeien nu zonnedauw, zwanebloem en moeraswolfsklauw; op de stukken waar de oevers steil zijn, nestelen oeverzwaluwen.

maurik2.jpg

Schotse Hooglanders en Exmoor Pony's begrazen de schrale gronden. Als er in de winter geen gras is, verleggen ze hun aandacht naar de bomen. Sinds kort is tevens de Tauros uitgezet in dit oude landschap. Een prima plek voor deze opvolger van het oerrund. Bovendien een rund dat zich ook uitstekend kan redden als de natuur 'even' wat minder te bieden heeft.

maurik1.jpg

Ontspannen wandelen
De Maurik vormt samen met landgoed Tongelaar één groot aaneengesloten natuurgebied. Hier kunt u heerlijk ontspannen wandelen.