Natuur in de haven

Botlekbos: klein paard groot in begrazen
Sinds mei 2014 kunt u in het Botlekbos niet alleen de grootste schepen ter wereld langs zien varen, u kunt hier nu ook een grootse grazer van klein postuur ontmoeten. De Exmoor pony is directe nazaat van het oorspronkelijke wilde paard. Hoewel wat klein van stuk, toch zeer geschikt om zichzelf te redden ook als de natuur wat minder te bieden heeft. Of, als de 'grote klit' zich nestelt in de staarten en manen van de Exmoors om zo op slimme wijze hun zaad over grotere afstand te verspreiden. Dat ziet er wellicht naar uit, maar kan geen kwaad en de pony's hebben er geen last van.

botlek2.jpg

Groene buffer dankzij grazers
Die zelfredzaamheid en het vriendelijke en wat schuwe karakter van de Exmoor passen goed in het beheersplan van het Havenbedrijf Rotterdam. Op vier locaties in de haven wordt door middel van kuddebeheer met wilde grazers getracht de groene buffer tussen industriecomplex en woongebied te versterken. De dieren houden op een goedkope, aantrekkelijke en natuurlijke manier het landschap gevarieerd en zorgen ervoor dat de natuurwaarde kan toenemen.
Kuddebeheer wordt ook toegepast in het Geuzenbos. Op beide locaties voert Stichting Tauros het beheer uit in samenwerking met Staro Natuur en Buitengebied