Meanderende schoonheid

Beekdal de Kleine Beerze: waar de beek weer kronkelt en schoon is
Het Dal van de Kleine Beerze ligt tussen Vessem en Hoogeloon. Hier kunt u heerlijk wandelen. Het beeklandschap zier er weer bijna net zo uit als voor 1850. Kom in het voorjaar genieten van de bloemenpracht. Ook andere jaargetijden bieden voldoende mogelijkheden om dit mooie gebied verder te ontdekken. Van een rijke cultuurgeschiedenis tot archeologische vondsten. Het is er allemaal.

Beekherstel en Schotse Hooglanders
Waar eerst het beeld werd bepaald door maïsvelden, kunt u nu heerlijk wandelen langs de meanderende beek de Kleine Beerze, die hier over een lengte van 5 km weer ruimte heeft om te kronkelen. Een kleine kudde Schotse hooglanders van Stichting Taurus zorgt ervoor dat de wilgen en andere begroeiing in toom worden gehouden. Het kabbelende beekwater is tegenwoordig zo schoon, dat de zeldzame drijvende waterweegbree weer terug is. Maar dat niet alleen, dankzij het beekherstel zijn er met een beetje geluk ijsvogeltjes te zien en gaat het goed met de vispopulatie.

Unknown-3.jpeg

Zin in een wandeling?
Kijk dan op de site van Natuurmonumenten en ga op pad.