Spannende natuur met bijzondere grazers

Oude Maasarm Keent: ontdek nieuwe spannende natuur

Oude Maasarm Keent is gelegen tussen Ravenstein en Grave aan de Maas. Deze uiterwaard was ooit een eiland en wordt het nu weer. Om hoogwater van de Maas de baas te blijven, wordt namelijk een deel van de in de jaren dertig gedempte oude Maasarm opnieuw uitgegraven. Ook worden aangrenzende landbouwgronden uit productie genomen voor natuurontwikkeling en waterberging. In juli 2014 werd het project officieel “opgeleverd” en het beheer overgedragen aan het Brabants Landschap. Sinds mei 2005 begraast Taurus een gedeelte van dit gebied. Het loslaten van hooglanders was de start van dit grote natuurontwikkelingsproject. Keent is nu een met natuur en water omzoomd ‘eiland’ met nieuwe spannende natuur, waar waterrijke moerasgebieden en ruige ooibossen afwisselen met open graslanden.

L1060100.JPGDe oude maasarm Keent heeft veel te bieden. Dit gebied heeft niet alleen een bijzondere historie en interessante natuur. Hier kunt u ook heel bijzondere runderen en pony's ontmoeten. En, dat u ze tegenkomt is bijna zeker, ruim honderdvijftig wilde grazers houden hier de begroeiing in toom en zorgen voor natuurlijke ontwikkeling van dit riviergebied. Naast de Exmoor pony's en de inmiddels al wat beter bekende Schotse Hooglanders, grazen hier de uit Spanje afkomstige Tudanca- en Sayaguesa-runderen en de Maremmanas uit Italië. Een internationaal gezelschap van indrukwekkende dieren. Dat is nog niet alles, Keent is de kraamkamer van de Tauros. Een "nieuw" rund met oeroude roots. Met de Tauros tracht Stichting Taurus het oerrund terug te fokken. Meer over dit bijzondere project vindt u in het Tauros Programma.

Begin 2015 openen we samen met het Brabants Landschap een informatiepunt waar u nog veel meer te weten kunt komen over onze bijzondere wilde grazers en dit prachtige natuurgebied. Natuurlijk bent u nu al welkom om te wandelen, fietsen of gewoon dwars door het gebied te struinen.